Recenze: R.U.R. - Karel Čapek

By 16:00 , , , , , , ,

Kniha pojednává o světě, kde se pomalu začínají vyrábět roboti. Pro domácí, kancelářské či vojenské využití. Mít robota je moderní a tak jej chce každý mít. Nejprve jsou roboti drazí a můžou si je dovolit jen někteří, ale později…

Příběh začíná příchodem mladé jednadvacetileté slečny Heleny Gloryové, dcery prezidenta Gloryho. Přišla „orodovat“ za práva robotů jménem Ligy Humanity přímo za centrálním ředitelem Dominem do továrny na roboty. Ráda by roboty osvobodila, umožnila jim stejný život, jako mají lidé. A protože si Helenu všichni hned zamilují – zůstává. A zůstává přes deset let.

Výroba robotů se zdokonaluje a rozrůstá. Herry Domin má nádhernou představu o světě, kde by člověk nemusel hnout ani prstem a všechno by za něj dělali roboti a vše by bylo zadarmo. Jeho představa se časem pomalu vyplňuje, avšak ne úplně přesně, jak by si přál…

Za zmínku určitě stojí stavitel Alquist, šéf staveb Rossumových Universálních Robotů, který je v příběhu velmi důležitý. Mě osobně byl i přes svoji milou povahu celkem nesympatický. Jaké překvapení, že do pana Domina, který byl paličatý a ženy nebral jako sobě rovné, jsem se zamilovala.

Příběh sice není z těch šťastných, ale je nutné pamatovat, že i malé vítěství je stále vítěstvím. A že technika není odpovědí na všechno. Na světě jsou důležitější věci, jako je rodina, práce, život – ano, život je důležitý. Ona věta „Radujte se a množte se.“, má přece jen něco do sebe.

Na závěr ještě dodám, že ačkoli je kniha původně psaná jako hra, je dobře obsahově udělaná. Přestože má jen tři dějství, tak se v ní čtenář či posluchač dozví celý příběh bez nějakých větších vynechávek.

Zpracování audioknihy…

Pokud jsem řekla, že se mi zpracování Malého prince líbilo, pak nahrávka R.U.R. byla naprosto úžasná. Vzhledem k tomu, že každou postavu „čte“ někdo jiný, dostává se příběh úplně na jinou úroveň. Knihu načetl Otakar Brousek, st., Jaroslava Adamová, Vladimír Brabec, Jaromír Spal, Josef Patočka, Vladimír Krška, Vladimír Hlavatý, Marie Vášová, Jaromír Hanzlík, Růžena Merunková, Bořivoj Navrátil, Marta Kučírková, Svatopluk Skládal, Karel Houska a další. Za mě tedy úžasně zpracované. Postavy jsou velmi reálně načtené, takže jsem neměla problém se do příběhu plně vžít.

Pokud bych měla vybrat nejlépe načtenou a podanou postavu, byl by to Otakar Brousek, který ztvárnil Harryho Domina. Jeho podání bylo opravdu moc dobré, velmi živě jsem si ho dokázala představit, jak stojí přede mnou a mluví k lidem a robotům ve svém okolí. Opravdu úžasný výkon. Zbylé postavy byly také dobré, ale na pana Domina prostě žádná nemá.

Mým problémem, co se postav týče, je fakt, že když jsou krásně namluvené, tak si nepamatuji jména. Jména ředitelů továrny mi splynula ani nevím jak, a přestože jsem věděla – díky rozdílným hlasům – kdo mluví zrovna teď, tak jsem nebyla schopna určit jméno. Proto jsem ráda, že jsem si na pomoc při psaní recenze mohla vzít příběh v knižní podobě a k hlasům tak přiřadit jména. Pokud máte stejný problém, doporučuji nejnovější vydání knihy od nakladatelství Omega na doplnění.

Hodnocení obalu: 5/5
Hodnocení audioknihy (obsah): 4/5
Hodnocení audioknihy (zpracování): 5/5

Orig. název: R.U.R.
Název CZ: R.U.R.
Série: -
Autor: Karel Čapek
Provedení: MP3, 1 hodina 40 minut
Vydalo: RadioServis 2014 (1968)

Obsah audioknihy: R.U.R. - audiokniha obsahuje jednu ze slavných her, jejímž autorem je Karel Čapek. Hrají Otakar Brousek, st., Jaroslava Adamová, Vladimír Brabec, Jaromír Spal, Josef Patočka, Vladimír Krška, Vladimír Hlavatý, Marie Vášová, Jaromír Hanzlík, Růžena Merunková, Bořivoj Navrátil, Marta Kučírková, Svatopluk Skládal, Karel Houska a další. Režie: František Štěpánek.

Utopické RUR (Rossum’s Universal Robots, Rossumovi univerzální Roboti) je v pořadí třetí drama Karla Čapka, časově mu předcházely komedie Lásky hra osudná a Loupežník. Souběžně s ním však s bratrem pracoval také na komedii Ze života hmyzu. Podle vlastních slov dostal Karel Čapek právě při psaní Mravenců nápad na utopické drama a koncipuje Roboty. RUR bylo dopsáno v roce 1920, kdy také vyšlo poprvé tiskem. Premiéru v Národním divadle mělo 25. ledna 1921. Ještě předtím (2. a 3. ledna 1921) jej sehráli ochotníci Jednoty divadelních ochotníků Klicpera v Hradci Králové. Úspěch této Čapkovy hry byl okamžitý a mimořádný, ve velmi krátké době bylo drama přeloženo a uváděno na zahraničních scénách (1921 – Cáchy, 1922 – Varšava, Bělehrad, New York, 1923 – Londýn, Vídeň, Curych, 1924 – Budapešť, Krakov, Paříž, Tokio a další). Třicetiletý autor se tak rázem stal celosvětově známým dramatikem. Varovná Čapkova výzva k lidstvu, pronesená krátce po skončení první světové války, našla silnou odezvu všude, kde bylo RUR uvedeno. Myšlenka výroby umělého člověka – pracovní síly se ve světové vědeckofantastické literatuře objevila již daleko dříve (v našem kulturním prostředí je známa pověst o pražském Golemovi). Karel Čapek však na radu svého bratra jako první užívá pro umělou bytost pojmenování „Robot“, odvozené z výrazu slovanského původu „robota“ – těžká, nedobrovolná práce. Tento termín se stal brzy součástí světových jazyků. Přestože tato Čapkova hra je v současnosti na divadelních prknech uváděna jen výjimečně, její poselství je v postmoderní době až mrazivě aktuální, a proto si zaslouží čtenářovu i posluchačovu pozornost.
Kristina Váňová, ředitelka Památníku Karla Čapka ve Strži

Knižní předloha k této audioknize k zakoupení na www.KNIHCENTRUM.cz (audioteka.cz)

Knihu lze zakoupit: na stránkách Audiotéka.cz