Recenze: Čas čarodějnic - Deborah Harknessová

By 9:23 , , , ,

Diana Bishopová je historička, která tvrdě pracuje a bádá. Snaží se, aby vše co v životě udělá, bylo zasloužené. Nedokáže se zbavit přesvědčení, že čarování je špatné. Ať si její teta a ostatní čarodějnice dělají, co chtějí, ale ji do toho nezatahují. Diana se sice narodila jako čarodějnice, a její původ patří mezi nejlepší - mezi čaroději a čarodějnicemi -, i přesto se ale odmítá podřídit a čarovat. Tedy až na drobné výjimky, za které platí pocitem provinilosti.

Diana byla vždy napřed. Jako malá uměla dřív číst a psát, na střední přeskočila poslední ročníky školy a už v šestnácti začala studovat vysokou. Než našla specializaci, které by se mohla bez obav věnovat, tak jí to chvíli trvalo, ale nakonec se zapsala na katedru dějin a než dosáhla dvaceti let, dokončila studium s červeným diplomem. Nyní se Diana často vyskytuje v oxfordské Bodleyově knihovně kvůli dokončení výzkumu. Specializuje se na dějiny vědy, přesněji na věk, kdy magii nahradila věda. Zkoumá staré rukopisy a snaží se objasnit co nejvíce z tajů oné doby.

Všechno šlo hladce, Diana získala pověst úžasné historičky, definitivu a v klidu se věnovala práci, při které nemusela čarovat. Ale to vše se najednou začalo hroutit poté, co se jí do rukou dostal Ashmoleův svazek č. 782, začarovaný rukopis uschovaný v knihovně stovky let aniž by ho kdo spatřil. Až Diana, čarodějnice, která se čarování zřekla a nemá žádné zkušenosti.

Jak je možné, že netrénovaná čarodějnice dostala rukopis, který si před ní vyžádala už spousta bytostí? A navíc se jí podařilo ho otevřít, aniž by o to usilovala?

Tyto otázky trápí víc lidí, než je zdrávo. Po otevření svazku se do Oxfordu sjíždí bytosti všeho druhu, mezi nimi i Matthew Clairmont, tajemný a děsivě nebezpečný upír. Plusové body ale získává za své vzezření a chování gentlemana, tedy pokud se vám zrovna nesnaží urvat hlavu nebo prokousnout krční tepnu. Ale kdo by mu to měl za zlé, je přece upír, má to v genech. A přestože je naprosto nepřípustné, aby byly odlišné bytosti byť jen přátelé či známí od vidění, tyhle dva to k sobě táhne i přes všechna tabu. Takže jedno speciální varování pro Dianu – bacha na krček, ten vedle tebe kouše a taky je to upír, takže mu pořiď dvě věci, náhubek a vodítko, protože má velmi majetnické a teritoriální sklony a o usmrcování jakýmkoli způsobem nemluvě.

Čas čarodějnic, je poměrně tlustá kniha s malými písmenky. Ale nebojte se, neznamená to, že vás autorka bude mučit všemožnými sáhodlouhými popisy. Ba naopak, Deborah zvýraznila, co bylo důležité a celkově příběh napsala velmi dobře. Skloubila romantiku s dobrodružstvím a historickými prameny. Nepřipomíná vám ten styl někoho? Ano, hádáte správně Kerstin Gierovou, autorku světoznámých Drahokamů, které u nás vyšly u nakladatelství CooBoo. Pokud se vám líbily Drahokamy, pak se vám tohle bude líbit stoprocentně taky. Oproti Drahokamům je tu však jeden zásadní rozdíl – věková skupina, které je četba určena – zatímco Drahokamy byly jak pro pubert’áky, tak i pro dospělejší, tak Čas čarodějnic už je ve věku zase někde jinde. Vždyť i hlavní hrdince knihy je 35 let, kdežto Gwendolyn z Drahokamů je náctiletá slečna. Takže i problémy (kromě ohrožování na životě) budou malinko odlišné.

Deborah Harknessová vzala pár fantasy bytostí a nacpala je do jedné knihy. Mnozí by si mohli myslet, že to totálně nebude fungovat, ale opak je pravdou. Čas čarodějnic je příběhem plným čarodějnic, upírů, démonů a samozřejmě lidí. Neříkám, že se mají kdovíjak rádi, ale žijí vedle sebe už tisíce let a díky Kongregaci to funguje, i když od jejího založení uplynulo pár set let a zákony už jsou poněkud zastaralé, na druhou stranu, to některé bytosti také. Ale abych knihu jen nevychvalovala, jak je čtivá, plná zajímavých informací a dobré zápletky, tak zmíním absenci slovníčku. Ano, v knize je spousta slov v cizí řeči nebo moc vědeckých na to, aby je běžný čtenář pochopil a slovníček pojmů nikde. Takže to je první mínus, tím druhým je překlad. Originál jsem nečetla, tak nemohu soudit z této stránky, ovšem shodu podmětu s přísudkem, čárky místo teček na konci věty a záměna jmen postav, to už je i na mě silné kafe. Obzvláště, když se to děje co pár stránek.

Hodnocení obálky: 4/5
Hodnocení knihy 4.5/5

Orig. název: A Discovery of Witches
Název CZ: Čas čarodějnic
Série: Čas čarodějnic (1.díl)
Autor: Deborah Harknessová
Provedení: vázaná, 544 stran
Vydáno v CZ: listopad 2011
Nakladatelství: Knižní klub

Česká anotace: Jeden z nejsenzačnějších literárních objevů roku 2011, ve kterém autorka skvěle spojila milostný příběh s historickými reáliemi středověku. Historička a čarodějnice Diana Bishopová celý svůj život odmítala své nadpřirozené nadání. Očarovaný alchymistický rukopis však do jejího života vnese nevítaný příval magie a najednou se o ni zajímají nejen čarodějnice, ale i démoni a upíři. Záhy se po Dianině boku objeví i záhadný Matthew Clairmont, vědec, válečník a upír. Přestože mezi bytostmi panuje staleté nepřátelství, Diana a Matthew se jen s obtížemi brání vzájemné mrazivé přitažlivosti. (goodreads.com)

Knihu lze zakoupit: na stránkách bux.cz

0 ~ 0 ~ 0 ~ 0 ~ 0