Recenze: Monument 14 - Emmy Laybourne

By 14:41 , , , , , ,

Začínalo to stejně, jako každý jiný den. Dean s Alexem opět spěchali na autobus, aniž by se rozloučili s matkou. Raději doběhli na autobus. Netušili, že to bylo možná naposled, co svoji matku viděli.A další příležitost rozloučit se možná nedostanou. Co nevidět začne svět bláznit a oni se ocitnou v ohrožení života.

Příběh je vyprávěn z pohledu Deana, třeťáka, který jede v prvním autobusu společně se svými vrstevníky a spolužáky. Hned za nimi jede autobus, kde sedí Alex - Deanův mladší bratr - a mladší děti. První šok nastává v okamžiku, kdy se z oblohy začnou snášet kroupy nejrůznějších až nadměrných velikostí, asi jako tenisový míček. Vozovka je náhle plná dezorientovaných řidičů a to včetně toho, který řídí Deanův autobus. Řidič zpanikaří a v konečném výsledku skončí autobus nepojízdný, pomlácený a převrácený na stranu. Řada Deanových spolužáků  i řidič jsou mrtví. Štěstí, že mladší děti a paní Woolyová - řidička druhého autobusu - zůstali naživu a pomohou zbylým přeživším. Společně se přemístí do supermarketu, ze kterého se stane jejich provizorní základna. Dokud nezemřou, nebo dokud se paní Woolyová nevrátí s pomocí - pokud se vůbec vrátí.

Na první pohled se zdá, že kniha nemůže být špatná, i mnozí čtenáři a bloggeři z ní byli nadšení - já však nikoli. Přes poutavou a akci slibující anotaci a povedenou obálku, musím říct, že obsah knihy mě zklamal., Nejen díky stylu vyprávění, který mě spíše nudil i přes zjevnou snahu o akcí nabitý román. Kniha téměř vůbec nedokázala zaujmout. Čekala jsem „akcí nabitý román“ jak slibovala anotace, ale místo toho jsem se dočkala knihy, kde se tlupa teenagerů, puberťáků a malých děcek pere o to, kdo jejich partičku povede a mezitím fňukají, že umřou a chtějí maminku. Dobře, potřebu rodiče  a strach ze smrti bych brala, je to vcelku logické, ale to že o pár stránek dál všem rupne v bedně a začnou se chovat jako by byli na dovolené, to už na mě bylo moc. Z kluka co se jim snaží pomoct, si v jednom kuse utahují,  nemluvě o tom, že celkové chování většiny postav bylo parádně na hlavu.

Ode mě se tedy kniha nějak extra kladného hodnocení nedočká. Protože, kromě postav si mě moc nezískal ani styl vyprávění. Knihu jsem četla na mě až nezvykle dlouho. Nejzajímavější a nejčtenější částí byl pro mě začátek, a pak už to šlo z kopce. Na počátku jde vše ještě dobře, později už to, ale autorka komplikuje hrozným způsobem, kdy  mixuje všemožné přírodní i jiné katastrofy a spolu s tím řeší touhu malých dětí, co si chtějí zrovna hrát s panenkami a dva ožralé výrostky. Knize dávám nakonec tři hvězdičky, ale vážně s odřenými rohy.

Moje hodnocení obálky: 3.5/5
Moje hodnocení knihy: 3/5

Orig. název: Monument 14
Název CZ: Monument 14
Série: Monument 14 (1.díl)
Autor: Emmy Laybourne
Provedení: vázaná, 296 stran
Vydáno v CZ: květen 2013
Nakladatelství: Baronet

Česká anotace: Tvá matka na tebe křičí, že nestihneš autobus. Vidí, jak se blíží ulicí. Nezastavíš se a neobejmeš ji, neřekneš jí, že ji máš rád. Nepoděkuješ jí, že je hodná, laskavá a trpělivá máma. Jistě že ne – jen seběhneš schody a utíkáš na roh ulice.
Kdybys ale věděl, že je to naposled, co mámu vidíš, nejspíš by sis přál, aby ses zastavil a všechny ty věci udělal. Možná i za cenu, že by ti autobus ujel.
Ale autobus se už blížil, tak jsem se rozběhl.
Čtrnáct dětí. Jeden supermarket. A milion věcí, které nabraly špatný směr.
V akcí nabitém debutovém románu Emmy Laybourneové se stal supermarket útočištěm pro čtrnáct dětí - šest středoškoláků (oblíbených i neoblíbených), dva osmáky (z nichž jeden je technický génius) a šest malých dětí. Venku zuří jedna katastrofa za druhou, počínaje monstrózním krupobitím a konče použitím chemických zbraní, které svět – jak ho znají – vedou do záhuby. (baronet.cz)

RC: Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Baronet.

5 ~ 0 ~ 0 ~ 0 ~ 0