Recenze: Cinder - Marissa Meyerová

By 14:14 , , , , ,

Slýchali jste jako malí pohádky o Popelce, Karkulce, Locice či Sněhurce? Pak se připravte na to, že vám Marissa Meyerová upraví náhled na klasické pohádky. Vhodí vás do světa po čtvrté světové válce - do sci-fi příběhů podle pohádek. Ale neděste se, není to tak strašné jak se zdá.
První díl Měsíčních kronik je na motiv Popelky. Ocitnete se v Novém Pekingu, kde žije i Cinder - šestnáctiletá dívka anebo chcete-li použít jiné označení, pak spíše kyborg, spodina a hříčka přírody a technologie. Cinder z 36,28% není člověk, ale stroj.

V Novém Pekingu nemá kyborg žádná práva, je považován za věc a majetek svého vlastníka. V jejím majitelem je nevlastní matka. A pro macechu je Cinder to nejhorší co ji v životě potkalo. I přesto, že Cinder nosí domů z trhu peníze. Cinder si - tedy maceše - vydělává peníze jako mechanička. Je nejlepší mechaničkou v celém Novém Pekingu a značný vliv na to má i fakt, že je kyborg. Její mozkové rozhraní ji dává výhodu lépe porozumět technologii a androidům.

Jako k nejlepší mechaničce k ní jednoho dne přijde - samozřejmě v přestrojení - samotný princ Kai, aby mu opravila androida. Princ, stejně jako další lidé nemá ponětí o tom, že je Cinder kyborg. Svěří jí svého androida, kterého chce mít do plesu opraveného. Mimochodem se zmíní, že se jedná o naléhavou situaci ve věci národní bezpečnosti, ale hned to zamluví. Cinder má tušení, že na tom bude něco pravdy. Než stihne princova androida opravit, je její sestra nakažena morem a vina v očích macechy padá na Cinder. Z toho důvodu ji macecha přihlásí do výzkumu na objevení vakcíny proti tomuto moru. Má to však háček - žádný kyborg se od tam prý ještě nevrátil živý. Během jediného dne se  Cinder obrací život vzhůru nohama, a to zdaleka není vše, co na ni čeká.

Měsíční kroniky mi doporučil kamarád. Prý si to prostě MUSÍM přečíst. A já jsem moc ráda, že mi nakladatelství Egmont poskytlo možnost knihu si přečíst, protože jsem se do ní  zamilovala. Kvůli obálce jsem sice byla zpočátku trochu skeptická, ale po pár stránkách už jsem se usmívala a četla jako o závod. Asi ve čtvrtině knihy jsem se zasekla a říkala si: „Pane jo to je jako Popelka.“ Jaké bylo moje překvapení, když mi pak vysmátý kamarád sdělil, že kniha je opravdu na motivy Popelky. Proto jsem trochu zapátrala a zjistila si, že další díl bude na motiv Karkulky, následovat bude Locika a Sněhurka. V knihách se má dál rozvíjet i příběh Cinder, takže se nemusíte bát, že byste se s ní museli prvním dílem nadobro rozloučit. A jsem upřímně zvědavá, jak si nakladatelství poradí s obálkami následujících knih v sérii.

Kniha má sice čtyřista stran, nicméně se ani nenadějete a na konci knihy budete žebrat o další. Příběh je čtivý, promyšlený a neztrácí jiskru. A vy, kdo znáte Popelku nazpaměť, si nefanděte, protože nic není jasně dáno a vše se může změnit, aniž byste to tušili. Autorka příběh Popelky použila jako berličku pro svoji sci-fi knihu odehrávající se v budoucnosti v Novém Pekingu, ale to neznamená, že je vše dopředu dané podle původní pohádky. Když to sečteme a podtrhneme, tak je závěr jasný - tahle kniha rozhodně stojí za přečtení.

Moje hodnocení knihy: 5/5

Orig. název: Cinder

Název CZ: Cinder
Série: Měsíční kroniky (1.díl)
Autor: Marissa Meyerová
Provedení: měkká, 400 stran
Vydáno v CZ: duben 2012
Nakladatelství: Egmont

Česká anotace: Šestnáctiletou Cinder považuje většina lidské společnosti za nepovedenou hříčku techniky a její macecha za neúnosné břemeno. Být kyborg ale má i své výhody – mozkové rozhraní poskytuje Cinder nevšední schopnost opravovat věci, díky čemuž se stane nejvyhlášenější mechaničkou ve městě. Právě tato pověst přivede k jejímu stánku prince Kaie, který potřebuje před výročním bálem opravit porouchaného androida. Princ opravu v legraci nazve otázkou národní bezpečnosti, ale Cinder má podezření, že věc je mnohem vážnější, než jí je princ ochoten prozradit.
Cinder touží udělat na prince co nejlepší dojem, ale se všemi plány je konec, když se její mladší nevlastní sestra a jediná lidská přítelkyně nakazí smrtelným morem, který sužuje Zemi už celé desetiletí. Macecha obviní z dceřiny nemoci Cinder a nabídne její tělo pro výzkum moru, což je „pocta“, kterou dosud nikdo nepřežil.
Ale netrvá dlouho a lékaři zjistí, že jejich nové pokusné morče je zvláštní. Chirurgové, kteří proměnili Cinder v kyborga, něco skrývali. Něco cenného.
Něco, kvůli čemu jsou někteří lidé ochotní zabíjet… (egmont.cz)

RC: Za poskytnutí recenzního výtisku mockrát děkuji nakladatelství Egmont.