RC recenze: Dech - Sarah Crossan

Název CZ: Dech
Série: Dech (1.díl)
Autor: Sarah Crossan
Provedení: vázaná, 264 stran
Vydáno v CZ: duben 2013
Nakladatelství: Baronet

Budoucnost přinesla svět, ve kterém se kyslík stává cennějším než kdy dřív. Vítejte v Kapsuli, hermeticky uzavřené kopuly, kde nyní lidé žijí. Jen ti nejbohatší si mohou dovolit hrát fotbal, skákat, milovat se nebo hrát na nějaký nástroj a někteří mají problém i jen žít, protože nemají peníze, aby mohli zaplatit za kyslík, který budou dýchat. Život mimo Kapsuli je díky nízkému obsahu kyslíku v atmosféře podle Dechu nemožný a nebezpečný. Toto je budoucnost, která byla naplánována i pro Quinna, Beu, Alison a další..

Ale zvolí si opravdu tenhle život? Není i jiná možnost? Nebo je naděje jen snůška lží?

Nikdy jsme si neuvědomovali, jak je vzduch důležitý a jak moc potřebujeme kyslík. Tahle dystopická kniha však snad každého donutí nad tím alespoň na malou chvíli přemýšlet. Tohle je totiž budoucnost, kde jsou lidé nuceni bát se i jen nadechnout, protože každý nádech může být jejich poslední.  Nastane čas, kdy už si nebudou moci dovolit koupit další vzduch, a pak už bude následovat jen smrt.

Obyvatelé této doby se naučili přežívat v Kapsulích, kde si vybudovali svá města a kde mohou díky uměle vytvořenému vzduchu žít. Všechno teď řídí DECH - vláda mocných - a lidé poslušně plní příkazy jako jeden muž. Odmala je jim vštěpováno, že se mimo kopuli nedá žít. Že stromy zemřely, nedají se obnovit stejně jako vzduch v atmosféře a je proto nutné dodržovat pravidla DECHU, která všem zajistí klidný život v Kapsulích. Ne všichni jsou však tak slepě oddáni DECHU. Je tu skupina nazývána POTKANI, která má jiné názory. Jak se ke všemu postaví mladá generace obyvatelů Kapsule a na jakou stranu se přidá, je jen jejich volba. Důležité je však nezapomenout na to, že naše rozhodnutí vždy ovlivní i naše blízké.

Pokud hledáte náhled do budoucnosti a chcete něco z trochu jiného soudku než doposud, pak je toto to pravé. Dystopická kniha plná akce, romantiky a dobrodružství. Hlavní hrdiny čeká mnoho důležitých rozhodnutí, která ovlivní nejen jejich životy, ale i životy jejich blízkých. Připravte se na střídání pohledů mezi Quinem, Beou a Alinou, kteří mají vždy co říct. Tohle je totiž kniha, která vám prostě vyrazí dech.

Sarah Crossan

Sarah Crossan vyrůstala v Irsku a Anglii, pak se přestěhovala do Ameriky, kde nyní žije. Vystudovala Warwick University a v roce 1999 získala titul v oboru filosofie a literatura. Dále vystudovala magisterský obor tvůrčího psaní na University of Warwick v roce 2003 a v této době začala psát beletrii. V současnosti vyučuje angličtinu na malé soukromé škole v Hobokenu, New Jersey. (databazeknih.cz)

Tahle kniha mě doslova pohltila. Jakmile jsem ji otevřela, tak pro mě okolní svět přestal existovat a já se nechala unášet dobrodružstvím Quinna, Bey a Aliny. A i když jsem měla před otevřením knihy malinko strach z toho, jaká kniha vlastně bude, jsem ráda, že jsem nakonec měla možnost si ji přečíst, protože takovouhle knihu nedostanu do rukou každý den.

Česká anotace: Nic pro nás není tak přirozené jako dýchání...
Představte si ale svět, ve kterém si jen privilegovaní mohou koupit dostatek kyslíku k tomu, aby mohli tančit či si zahrát obyčejný fotbal. Svět, kde chudí jen stěží zaplatí účet za vzduch nezbytný k životu. Svět, v němž po netušené katastrofě přežívá zbytek obyvatel v hermeticky uzavřených městech s vlastní atmosférou. Pustou planetu Zemi, kde nejvzácnějším rostlinným druhem je obyčejný strom.
Právě v takovém světě žije Alina, Bea, Quinn a jejich přátelé. Od ostatních mladých lidí se liší svou přemýšlivostí a odvahou něco ve svém okolí změnit. Odvahou nadechnout se jinak než druzí – svobodně. Dystopický román mladé irsko-americké autorky plný dobrodružství, při němž se doslova tají dech. (bux.cz)

RC: Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Baronet.

11 ~ 0 ~ 0 ~ 0 ~ 0